SPREEKUUR GELDFIT WEKELIJKS BIJ VERBINDINGSCENTRUM DE FONTEIN:
Tijdens het gesprek geven ondersteuning bij en advies over:
2.Administratie of post over geldzaken
4.Het maken van een inkomsten- en uitgavenoverzicht
5.Het invullen van (kwijtscheldings)formulieren
6.Het aanvragen of controleren van toeslagen
7.Een ingewikkelde financiële brief
11. De sociale kaart van Deventer
Maak een afspraak voor de spreekuren door een mail te sturen naar geldfit@deventer.nl
Geïsoleerde ouderen in Deventer kunnen nog wel een paar extra handen gebruiken bij klusjes als het vervangen van een lamp. Daarom gaat Buur & Zo uitbreiden. Na een pilot van ongeveer anderhalf jaar met één buurtconciërge komen er vanaf februari zeker twee extra mensen bij. ,,We willen een vast gezicht worden in de wijk.’’
Eten rondbrengen, medicijnen afgeven en een praatje maken met geïsoleerde ouderen in Colmschate. Dat is wat Erna Lammers sinds september 2019 doet als buurtconciërge van Buur & Zo. Tot voor kort was het nog een pilot, maar vanaf februari gaat het nieuwe zorgconcept in Deventer uitbreiden. Waar er nu nog maar twee dagen per week een conciërge in de wijk is, moet dat in de toekomst zes dagen zijn.
Als het aan Lammers ligt, komen er snel nieuwe mensen bij in Colmschate, en sluiten andere wijken in Deventer gauw aan. De behoefte is groot, zegt ze. In deze week voor kerst gaat ze nog bij zo’n zestig mensen langs. ,,Je hebt toch de beperking van het aantal mensen dat je in je eentje kunt bezoeken.’’
Buur & Zo is ooit opgezet door zorgorganisatie Carinova. Daarachter zit een breed scala aan partijen, zoals de provincie Overijssel, Gotink Catering en Flora apotheek, die het project steunen. Het moet zorgverlening goedkoper en duurzamer maken. Door met buurconciërges langs te gaan kunnen bovendien problemen onder ouderen sneller gesignaleerd worden.
Lammers heeft de afgelopen jaren veel respect gekregen voor de veerkracht en het incasseringsvermogen van de ouderen die ze hielp. ,,Bijna niemand is ongeschonden door het leven gekomen. Veel mensen hebben te maken met lichamelijke klachten, waarvan je weet dat het niet meer verbetert.’’
Een isolement door corona maakt het er bovendien niet allemaal gemakkelijker op, aldus Lammers. Veel activiteiten in buurthuizen kunnen niet doorgaan. Wel kan bellen altijd doorgaan en draagt ze een mondkapje als ze bij mensen aan de deur komt. ,,Ik houd op mijn manier dus nog wel contact met de mensen die ik bezoek.’’
Onderzoeksbureau TNO stuitte afgelopen jaar op Buur & Zo, en heeft er nu mede voor gezorgd dat het project wordt uitgebreid. Naast extra buurtconciërges krijgt Colmschate ook een Wijkservicecentrum van de Toekomst.
Buur & Zo werkt daarin samen met het al bestaande verbindingscentrum De Fontein. Van daaruit kunnen de buurtconciërges de medicijnen en het voedsel gaan verspreiden over de bewoners. Het is de bedoeling dat dit een ontmoetingsplek wordt voor de wijkbewoners, al is dat door corona nu lastig.
Waarom het een succes is? ,,Je hebt best wel veel eenzame mensen. De buurtconciërge die de producten bezorgt, heeft gewoon extra tijd om een praatje te maken. Daarin signaleert ze welke andere hulpvragen er zijn’’, zegt projectleider Jannette de Bes-Van Staalduinen van TNO.
Een vast gezicht werkt ook, zegt de onderzoekster. ,,De eerste keer werd de deur opengedaan, het pakketje aangepakt. En ging de deur daarna weer dicht. Door iets meer contact op te bouwen, merk je echt dat mensen er naar uitkijken.’’
Door het succes gaat Buur & Zo komend jaar nog meer ouderen helpen. Eerste buurtconciërge Erna Lammers kijkt vol goede moed naar de toekomst: ,,We willen een vast gezicht worden in de wijk.’’